ويژگي هاي يک اسباب بازي خوب از ابعاد روانشناختي – آموزشي

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

اگر هرگونه سوال و یا اشکالی در رابطه با این زمینه و یا هر زمینه تحصیلی
مانند: مدرسه ، دانشگاه ، کنکور ، ارشد ، دکتری ، نظام وظیفه و... دارید ؛

...کافیست با ما تماس بگیرید

شماره تماس از خط ثابت 02170705003

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل




IMG22435878



ويژگي هاي اسباب بازي


تنوع توليد و اشباع بازار از انواع اسباب بازي‌ها، هرچند کودکان را هر لحظه با دنياي جديدي آشنا کرده و روياهايشان را به واقعيت تبديل مي‌کند؛ اما همين تنوع، انتخاب بهترين گزينه را با اندکي دشواري روبه رو کرده است. توجه به خواست کودک از يک سو، ضرورت توجه به کيفيت اسباب بازي‌هاي انتخابي از سويي ديگر و تاکيد روانشناسان بر انتخاب بهترين گزينه، والدين و کودکان را کلافه و سردرگم کرده و قدرت انتخاب را از آنها سلب مي‌کند، اما مي‌توان با توجه به چند نکته ساده، انتخاب اسباب بازي را به سرگرمي شيرين تبديل کرد.


آنچه در پي مي‌خوانيم نگاهي است به ويژگي‌هاي يک اسباب بازي مناسب، به ويژه از ابعاد روانشناختي و آموزشي.


1- نخستين ويژگي هر اسباب بازي برانگيختن حس کنجکاوي کودک است؛ به عقيده روانشناسان اسباب بازي خوب نه تنها نبايد براي او يادآور بازي خاص بوده و تکراري به نظر برسد، بلکه بايد حس کنجکاوي او را برانگيزد.
اين ويژگي به طور شاخص بايد جدا از هر خصوصيت ديگري مدنظر قرار گرفته و اسباب بازي با اين ويژگي براي کودک انتخاب شود. از سوي ديگر هر يک از قطعاتي که با قرار گرفتن در کنار يکديگر شيء واحدي رامي سازند؛ بايد به تنهايي حس کنجکاوي کودک را برانگيزد. به طور مثال قطعات مختلف يک ماشين مانند چرخ‌ها، فرمان و… هر يک بايد ذهن کودک را به سوي بررسي و سپس نحوه اتصال آن با بخش‌هاي ديگر متوجه کند. به اين ترتيب کودک با کاربرد بسياري از قطعات و اشيا نيز آشنا مي‌شود.
اسباب بازي‌هايي که هر بار بتوان شيء جديدي را با آن ساخت- مانند انواع لگو (Lego)- بهترين گزينه هستند. خريد انواع عروسک، شخصيت‌هاي کارتوني و… که کودک با داستان آنها از طريق تلويزيون يا فيلم آشنا است نيز مناسب است. چون حس کنجکاوي کودک را براي خلق داستاني جديد تحريک مي‌کند؛ حتي خريد کتاب‌هاي نقاشي يا کتاب‌هايي که با استفاده از برچسب (عکس برگردان) شخصيت‌ها را مي‌توان مشخص کرد: گزينه خوبي است؛ چرا که کودک سعي مي‌کند تا با مراجعه به اندوخته ذهني خود نکاتي را يادآوري کند.


به طور خلاصه مي‌توان گفت بازي‌هاي سازه‌اي- بازي‌هايي که کودک با اتصال قطعات به يکديگر سازه يا ساختار واحدي را مي‌سازد، مانند انواع لگو (lego)- به شدت بر روي ذهن کودک تأثير مثبت داشته و به خوبي ذهن او را به سوي شناسايي و ساخت تازه‌ها سوق مي‌دهد. يکي از نکات مورد توجه درباره اين بازي‌ها؛ فعاليت آزادانه ذهن کودک و امکان ساخت وسايل جديد در هر بار بازي با اين قطعات است. روانشناسان معتقدند اين قبيل بازي‌ها نه تنها براي کودکان خلاق وسايل بازي بسيار مناسبي است؛ بلکه براي فعاليت کودکاني که ذهن چندان پويا و خلاقي نيز ندارند توصيه مي‌شود چراکه ذهن اين کودکان را نيز براي فعاليت تحريک مي‌کند.


2- اسباب بازي بايد پرسش‌هاي زيادي را در ذهن کودک ايجاد کند. نو بودن و غيرتکراري بودن اسباب بازي شاخص‌ترين مشخصه‌اي است که مي‌تواند ذهن کودک را به پرسيدن و جستجو وادار کند. اين نو بودن به معني خريد دايمي اسباب بازي نيست بلکه به اين معني است که کودک بتواند بارها و بارها بازي جديدي را با اسباب بازي‌اش تجربه کند. حتي عروسک نيز بايد از کيفيتي برخوردار باشد که کودک با هر بار ديدن اين وسيله، به سوي بازي با آن جذب شود. در برخي موارد کودک با تکرار بازي با وسيله‌اي از آن هم دلزده مي‌شود؛ براي جلوگيري از اين حالت مي‌توان با پنهان کردن موقتي اسباب بازي و ارائه مجدد آن به کودک حس کنجکاوي، اشتياق و پرسشگري کودک را تحريک کرد.


3- بازي و اسباب بازي بايد پاسخگوي حس خلاقيت کودک باشد؛ حس خلاقيت، حسي است که در همه کودکان با شدت و ضعف مختلف وجود دارد بنابراين کافي است اين حس در کودک بيدار شود. نقاشي، بازي با لگو، بازي با اسباب بازي‌هاي فکري، کاردستي و… به خوبي حس خلاقيت کودک را سيراب مي‌کند.


4- خط مشي بازي کودک را با ظرافت تعيين و هدايت کنيد؛ پژوهشگران به والدين توصيه مي‌کنند بدون آنکه مستقيماً کودک را به نقاشي کردن و يا بازي خاص سوق دهند بازي با اسباب بازي يا وسيله‌اي خاص را خود شروع کنند. مثلاً براي جلب نظر او با مدادرنگي شروع به نقاشي کنيد، به اين ترتيب کودک بدون توضيح، کار شما را تکرار خواهد کرد و با تکرار به شيوه‌اي صحيح او را به سمتي که خواسته‌ايد هدايت کرده‌ايد. مدادرنگي، ماژيک و آبرنگ، پازل مناسب سن کودک، بازي‌هاي فکري و … و کار کردن والدين با اين وسايل کودک را به بازي اين وسايل متوجه مي‌کند.


5- بازي بايد مهارتي را به کودک بياموزد، کودک با بازي بايد مهارتي به مهارت‌هايش افزوده شود. اين مهارت مي‌تواند مهارت خواندن، نوشتن، صحبت کردن در جمع، برقراري ارتباط با ديگران، نقاشي، ساخت ساز ه هاي جديد، ارتقاي حس مسئوليت پذيري و… باشد.


در حقيقت والدين بايد با انتخاب صحيح وسايل بازي، مهارت‌هايي را به طور غير مستقيم به کودک بياموزند حتي اين مسأله درباره کودکان کم توان و ناتوان نيز مطرح است.
نکته جالب و پراهميت اين که کودکان با تکرار رفتار والدين، مهارت‌هاي خود را ناخواسته افزايش مي‌دهند. به طور مثال بازي با عروسک‌ها (خاله بازي) تکرار زندگي واقعي آنها و والدينشان بوده و کودک با تکرار حرکت‌هاي والدين در بازي خود مهارت‌هايي چون همکاري، همفکري، مسئوليت پذيري، خريد کردن، نظافت و… را مي‌آموزد. بنابراين لازم است تا والدين نه تنها اسباب بازي‌هاي مناسب براي ارتقاي مهارت‌هاي کودک را انتخاب کنند بلکه در رفتارهايشان نيز دقت و ظرافت لازم را به خرج دهند.


6- اسباب بازي‌هاي کودکان پيش دبستاني بايد آنها را براي ورود به مدرسه آماده کند؛ به عقيده روانشناسان بهترين شيوه آموزش، سوق دادن غير مستقيم کودکان به سوي آموزش‌هاي لازم براي شروع مدرسه است چرا که آموزش مستقيم، کودک را از آموزش دلزده مي‌کند. پژوهشگران معتقدند والدين بايد رفتارهايي چون نوشتن خاطرات روزانه، نامه، مطالعه کتاب و… را در حضور کودکان انجام دهند تا کودک به اين رفتارها حساس شده و براي تقليد از والدين از آنها کاغذ، قلم، دفتر، مدادرنگي، کتاب و…درخواست کند. به اين ترتيب کودک مهارت‌هاي اوليه را پيش از ورود به مدرسه مي‌آموزد.


7- اسباب بازي نبايد کودک را به سوي خشونت و تکرار رفتارهاي خشن سوق دهد، بنابراين از خريد انواع سي دي، شخصيت‌هاي کارتوني عروسکي خشن، تفنگ، اسباب بازي‌ها با صداي گوشخراش و… خودداري کنيم.


8- تعادلي ميان خريد اسباب بازي‌ها برقرار کنيد؛ به اين معني که در مقابل خريد مدادرنگي، کتاب و… توپ ساير اسباب بازي‌هايي را که باعث تحرک کودک مي‌شود، فراموش نکنيد. بازي‌هاي پرتحرک بخش ديگري از نيازهاي روحي-رواني کودک را برآورده مي‌کند. از طرفي با بازي‌هاي گروهي کودکان رفتارهايي چون مشارکت، گذشت، مسئوليت پذيري، رفتار با همسالان، يافتن دوست و… را مي‌آموزند.


9- اسباب بازي را مناسب سن کودک انتخاب کنيد، بازي کودک با اسباب بازي که از سن کودک پايين‌تر است او را از تلاش بازداشته و کودک را به دستيابي آسان به خواسته‌ها عادت مي‌دهد. اين مسأله درباره بازي‌هايي که از سن او بزرگتر است نيز صادق است. به اين ترتيب که سختي نامناسب اين بازي‌ها کودک را از تلاش دلزده کرده و او را از ادامه فعاليت باز مي‌دارد و تفکر شکست در مقابل تلاش را به ذهن او القا مي‌کند. بنابراين وسايل بازي بايد دقيقاً مناسب سن کودک انتخاب شوند.


10- در نهايت اينکه وسيله بازي ابزاري براي رشد و بالندگي ذهني و جسمي کودک است بنابراين بايد طوري انتخاب شود که کودک با وسايل بازي‌اش، لذت بازي و تفريح را تجربه کند.




+باکيفيت ترين اسباب بازي ها
+مرغوب ترين اسباب بازي ها
+مناسب ترين اسباب بازي ها"/>
ãäÈÚ

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

عکس آقای خامنه ای

آخرین جستجو ها