رابطه اسباب بازي و شغل آينده کودک

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما



article49391


رابطه اسباب بازي و شغل



هر کسي خاطره اي از اسباب بازي محبوبش دارد. ممکن است اين خاطره ساختن ستون با لگو باشد يا درست کردن قطار، يک عروسک يا يک سرويس وسايل چاي خوري، هر چند بازي با يک وسيله به اين معنا نيست که بچه ها ساختمان ساز، راننده قطار، خانه دار يا صاحب کافه شده باشند.


آيا واقعا اسباب بازي هايي که کودکان با آن بازي مي کنند در انتخاب کارشان تاثير مي گذارند؟ برخي کارشناسان عقيده دارند که اسباب بازي ها اين تاثيرگذاري را دارند. آنها مي گويند: انواع اسباب بازي هاي مختلف پيام هاي متفاوتي در مورد اينکه انجام چه کارهايي براي دختران و پسران مناسب است به آنها مي دهد و اسباب بازي هاي محتواي آموزشي متفاوتي دارند. هر دوي اين مشخصه ها مهم هستند و بر تحصيل و انتخاب شغل کودکان در آينده تاثير خواهند داشت.


خانم فرانسيس در يک تحقيق به پسران اسباب بازي هايي داد با ترکيبي از فعاليت، ساخت و ساز و ماشين آلات و به دختران عروسک و ابزارهايي داد که آنها را تشويق به آرايشگري مي کرد. پيامي که به نظر مي رسيد پسران از تقسيم اين اسباب بازي ها گرفتند اين بود که آنها بايد چيزهايي بسازند و مشکلات را حل کنند و پيامي که دختران گرفتند اين بود که بايد مراقب بقيه باشند و مسئوليت تغذيه و پرورش را به عهده بگيرند. او توضيح داد: اسباب بازي پسرها بيشتر آموزنده است و داراي اجزايي است که اطلاع و آموزش بيشتري به پسرها مي دهد، با دستورات تکنيکي و اجزايي که بايد در هم جا بيفتند. در حالي که اسباب بازي هاي دختران بيشتر خلاقيت و قوه تخيل آنها را پرورش مي دهد.


تحقيقات نشان مي دهد که بيش از 60 درصد بزرگسالاني که در مشاغلي از جمله طراحي و معماري فعاليت مي کنند خانه سازي با لگوها از بازي هاي مورد علاقه شان بوده است. بيش از 66 درصد کساني که در مشاغل مرتبط با رياضيات مثل بانکداري يا حسابداري کار مي کنند پازل اسباب بازي مورد علاقه دوران کودکي شان بوده است.


خانم مک آليستر مشاور خانواده و روانشناس مي گويد چيزهاي خيلي بيشتري از اسباب بازي ها در آينده و تعيين شغل کودکان تاثير مي گذارند. اين تا حدي سطحي نگري است که بگوييم به دختران ماشين و کاميون بدهيم تا با آن بازي کنند و آنها قرار است مهندس شوند. واقعا شواهد واقعي براي اثبات چنين چيزي وجود ندارد و انتخاب شغل تا زماني که براي يک فرد اتفاق مي افتد از تجربه کودکي او فاصله زيادي دارد. محققان عقيده دارند بايد کودکان را تشويق کرد که کشف کنند، بپرسند، درگير شوند و با هم کار کنند و همه اينها تاثير بيشتري بر آينده شان خواهد گذاشت. دکتر آماندا گامر روانشناس کودک مي گويد بايد مطمئن شد که کودکان به يک برنامه بازي خوب و سالم دسترسي داشته باشند.


نقش بازي براي کودکان اين است که تا جايي که مي توانيم يک دامنه وسيع از تجربه ها را در اختيار کودکانمان بگذاريم. مشکل اين است که پدر و مادرها معمولا آسانترين گزينه ها را انتخاب مي کنند ولي آنها بايد در اسباب بازي به دنبال چيزهايي باشند که توانايي و خلاقيت کودک را افزايش مي دهد. بايد در انتخاب اسباب بازي ها سعي شود آن کليشه هاي رايج هم شکسته شوند. مثلا خيلي از پدر و مادرها به پسرانشان اجازه نمي دهند که عروسک داشته باشند. مغازه ها هم لازم نيست همه صورتي ها و آبي ها را براي هميشه کنار بگذارند ولي بايد يک سياست ميانه انتخاب کنند.


خانم گامر مي گويد هيچ کودکي با بازي با لگوهاس ساختمان سازي را ياد نمي گيرد ولي ممکن است ياد بگيرد چطور آنها را روي هم قرار بدهد تا ستون ها و بدنه محکمي بسازد. بيشتر بحث اعتماد به نفس و آشنايي است تا مهارت اندوزي.
اسباب بازي فرزندت را جدي بگير


به طور کلي انتخاب نوع اسباب بازي اهميت زيادي دارد اما پويا بودن محيط زندگي کودک، تنوع و ايمني در زندگي او اهميت بيشتري دارد به اين شکل که هر چه تنوع رنگي اشيا اطراف کودک و تنوع اصوات بيشتر باشد حواس بيشتري از کودک تحريک مي شود.


رنگ ها، بينايي و اصوات، قدرت شنوايي کودک را تحريک مي کنند و هرچه دريافت کودک از محيط بيشتر باشد و استمرار داشته باتشد بر رشد شناختي و هوشي او تاثير بيشتري خواهد گذاشت. درست است که بخش اصلي رشد هوش و توانايي کودکان ژنتيکي است اما محيط نيز مي تواند باعث تقويت استعداد هاي ژنتيکي کودک شود، بنابراين لازم است اسباب بازي از نوعي باشد که آسيبي به کودک نزند. هر چه سن کودک کمتر است اسباب بازي بايد نرم تر و هر چه سن او بيشتر مي شود اسباب بازي مي تواند جنس سخت تري داشته باشد.


از نظر جنسيت نيز معمولا کودکان به صورت ژنتيکي به اسباب بازي متناسب با جنس خود گرايش دارند اما اگر کودکي گرايش به بازي هاي مخصوص جنس مخالف داشت، اين مسئله نبايد از سوي والدين تقويت شود. به عنوان مثال اگر دختري به اسباب بازي هاي پسرانه گرايش داشت تقويت اين عمل او از سوي والدين در شکل گيري هويت او در بزرگسالي تاثير مي گذارد اما چنانچه والدين اين عمل فرزند خود را تقويت نکنند قدرت بازسازي مغز کودک به حالت مطلوب خود بازخواهد گشت.


از آنجا که بازي يکي از ابزارهاي رشد مهارت هاي حسي، حرکتي، هيجاني، شناختي و اجتماعي کودکان و انسان هاست در نتيجه تنوع در آن باعث پيشرفت کودک در اين مهارت ها مي شود و در اين خصوص آنچه که مهم است بازي کودکان با يکديگر است تا بازي با اشياء.




+اسباب بازي هاي زيبا
+اسباب بازي و روانشناسي
+تصاويري از اسباب بازي هاي کودکانه
+دنياي اسباب بازي"/>
ãäÈÚ

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما
عکس آقای خامنه ای

آخرین جستجو ها